Studier visar hur belysning påverkar

november 25, 2018 Av av admin

Att belysning har en stor påverkan över människans välmående är något som man länge diskuterat utan vetenskapliga belägg. Men nu visar forskning att detta påstående faktiskt stämmer och bakom detta ligger åtskilliga tester som forskare runt om i världen genomfört. De senaste årens forskning visar att belysningens kvalitet påverkar oss människor såväl biologiskt som emotionellt. Samtidigt varierar behovet av ljus från person till person. Framtidens belysningslösningar måste därför individanpassas, menar miljöpsykologen Thorbjörn, docent vid Lunds Tekniska Högskola.

Genom anpassat ljus kan människor må bättre – Genom att byta till stressminskande, goda HF-don kan man bespara lidande och pengar. Därför är det idag skrämmande att HF-don, som ger lägre energianvändning, endast används i cirka 50 procent av dagens belysningsanläggningar. Detta trots att konventionella driftdon visat sig ha ha en såväl negativ energieffekt som en negativ effekt på vår hälsa – framförallt utlöser det omedvetna flimret från lysrör med gamla driftdon stress hos yngre människor.

Svenska Kyrkan har installerat led belysning i sina lokaler från leverantörer som Ljusgiganten och Ledvance som bidragit till både sänkta elkostnader och mer homogena miljöer för alla besökare. En del kyrkor har också köpt in led ficklampor som används vid utflykter av olika kyrkoförsamlingar under kvällstid. En del utflykter sker efter klockan 17.00 vilket betyder att det är mörkt utomhus under vinterhalvåret. Märket som visat sig vara mest kostnadseffektivt är Bullpro led som erbjudit en balans mellan pris och prestanda för församlingarna.

Vi hoppas att kyrkor runt om i landet även i framtiden satsar på miljövänlig belysning som gynnar både oss människor och vår natur.